Sök:

Sökresultat:

101 Uppsatser om Reparativ läsning - Sida 1 av 7

Medling vid brott: effekter pÄ gÀrningspersonen i ett brottmÄl

Syftet med detta examensarbete var att, utifrÄn Victim-Offender-Mediation, differentiell skam, modelling, sjÀlvförverkligande och emotionell intelligens, undersöka effekten av reparativ rÀttvisa pÄ gÀrningspersonen i ett brottmÄl och pÄ det svenska rÀttssystemet genom medling vid brott. En litteraturöversikt innefattande tre artiklar och en licentiatuppsats, vilka behandlar Àmnet reparativ rÀttvisa och medling vid brott genomfördes. Resultatanalysen visade att reparativ rÀttvisa genom medling vid brott har en preventiv effekt pÄ Äterfallsfrekvensen för gÀrningspersoner pga. upplevelsen av skam. FörÀldrarnas inverkan pÄ barnen Àr av största vikt.

Reparativ rÀttvisa ur ett medlingsperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att belysa reparativ rÀttvisa och kÀnslors roll utifrÄn ett medlingsperspektiv. Vidare att undersöka om det gÄr att vidga det retributiva rÀttvisesystem som finns idag. Reparativ rÀttvisa Àr ett samlingsnamn som innefattar alternativa tillvÀgagÄngssÀtt som riktar in sig pÄ att reparera den skada som sker vid ett övergrepp. TillvÀgagÄngssÀtten ska ocksÄ ha en preventiv verkan mot framtida övergrepp. Motsatsen Àr den retributiva (vedergÀllande) rÀttvisan som praktiseras idag, denna bestÀmmer skuld och förvaltar smÀrta mellan stat och förövaren i en tÀvling bestÀmd av systematiska regler.

REPARATIV RÄTTVISA ?som brottsförebyggande Ă„tgĂ€rd för ungdomar

Syftet med studien var att belysa hur man kan arbeta med reparativ rÀttvisasom brottsförebyggande ÄtgÀrd. VÄr metod var kvalitativ och forskningsmaterialetinhÀmtades genom observationer, insamlande av dokument samtintervjuer. VÄra frÄgestÀllningar var: Hur kan man arbeta med reparativrÀttvisa? Hur upplever ungdomar sitt deltagande i en verksamhet som grundarsig pÄ den reparativa rÀttvisans principer? Den teoretiska utgÄngspunkten,KASAM har anvÀnts vid tolkning och analys av forskningsmaterialet.Resultatet visar att man kan erbjuda en möjliggörande miljö som ett alternativtill en kriminell karriÀr hos villkorligt frigivna och ungdomar i riskzon. Dettagenom Äteruppbyggnad av deras liv och relationer samt att utvecklaarbetsrelaterade fÀrdigheter.

LÀrares och förÀldrars höglÀsning, tidskrÀvande och jobbigt eller alldeles underbart? : En systematisk litteraturstudie av lÀrares och förÀldrars roll vid höglÀsning

Syftet med denna konsumtionsuppsats a?r att underso?ka vilka effekter ho?gla?sning av barnlitteratur har fo?r barnet. Vi har studerat forskning som bero?r hur la?rarens och fo?ra?ldrarnas ho?gla?sning sker och vilken pa?verkan det har pa? barnets la?sutveckling. La?sning som en del av elevers spra?kliga fo?rma?ga har o?ver tid fo?rsa?mrats i svenska skolor.

Vad kan man na?r man kan la?sa noter? : hur erfar gymnasieelever fenomenet notla?sning?

Utga?ngspunkten fo?r den ha?r uppsatsen var att underso?ka vad som a?r kunnandet inom fenomenet notla?sning. Den ha?r uppsatsen ska ses som ett led i att underso?ka detta och syftet med arbetet var att underso?ka hur gymnasieelever erfar fenomenet notla?sning, och da? fra?mst elever med en musikalisk bakgrund inom genrer som i fo?rsta hand inte anva?nder sig av noter vid instudering av musikaliskt material. Uppsatsen har da?rmed ett tydligt elevperspektiv och intresserar sig fo?r elevernas olika uppfattningar.

Reparativ rÀttvisa inom medling vid brott: kan förlÄtelse uppnÄ en lÀkande effekt?

Huvudsyftet med detta arbete var att utreda innebörden av reparativ rÀttvisa och förlÄtelse inom medling vid brott. Arbetet skulle Àven utreda hur medling vid brott kan underlÀtta bearbetningen av den kriminella handlingen för de berörda parterna. Vidare skulle arbetet förklara vilka psykiska och fysiska följder som kan uppstÄ pÄ grund av en kriminell handling som har drabbat den brottsutsatte. Uppsatsen bygger frÀmst pÄ en rÀttsvetenskaplig utredning vilken grundas pÄ litteratur gÀllande medling vid brott, reparativ rÀttvisa och förlÄtelse. Arbetet behandlar frÀmst hur reparativ rÀttvisa pÄverkar de berörda parterna samt förlÄtelsens innebörd vid medling vid brott.

SkönlitterÀr fritidslÀsning - digital eller analog? : En studie av hur elever pÄ grundskolans senare Är förhÄller sig till digitala texter respektive analoga texter

Syftet med denna studie a?r att underso?ka elevers fritidsla?sning och om elever fo?redrar digital eller analog la?sning och vad de tror om la?sningen i framtiden. Studien kommer a?ven att ge svar pa? vem som rekommenderar sko?nlitteraturen. Studien a?r en kvantitativ underso?kning da?r data samlats in genom 59 enka?ter.

Litteratursyn i grundskolans tidiga Ă„r

Syftet med examensarbetet a?r att underso?ka hur sko?nlitteraturla?sning kan legitimeras i grundskolans tidiga a?r. Litteraturgenomga?ngen fokuserar pa? forskning kring vilken nytta som sko?nlitteraturla?sning kan tillskrivas i ett bredare perspektiv samt hur litteraturundervisning i skolan kan bedrivas. Underso?kningen har genomfo?rts med hja?lp av kvalitativa intervjuer av pedagoger verksamma i a?rskurs F-3 ? tva? la?rare och tva? skolbibliotekarier ? och tre elever i a?rskurs 2, samt en textanalys av styrdokumenten fo?r F-3.

LÀrande för framgÄng : ? En fallstudie i hur fo?retag kan la?ra sig av de processer som fo?ljer av kundmissno?je orsakat av reklam

Da? konsumenter idag a?r mer bena?gna att pa?tala brister i reklam, a?r det av intresse fo?r fo?retaget bakom den aktuella reklamen att ha?va missno?jet samt att skapa en la?ngsiktig lo?sning som fo?rebygger att missno?je a?terkommer. Syftet med denna uppsats a?r att redogo?ra fo?r hur fo?retag, med Top Toy som exempel, kan arbeta fo?r att mildra och ha?va det missno?je som ha?rro?r fra?n reklamkampanjer, samt hur fo?retag kan arbeta fo?r att la?ra sig av denna process. Detta underso?ks genom en fallstudie av leksaksfo?retaget Top Toy, som under en fyraa?rsperiod mottog klagoma?l pa? sina ko?nsstereotypa leksakskataloger och successivt arbetade fo?r att na? en lo?sning som kunde eliminera missno?jet.

Responsiv webbdesign eller app, vad fo?redrar Traderas anva?ndare?

Idag anva?nds den smarta telefonen i allt sto?rre utstra?ckning fo?r att surfa pa? Internet. Problemet med att surfa i den smarta telefonen a?r att den mindre ska?rmytan ger begra?nsade mo?jligheter att rymma alla funktioner hos funktionsrika tja?nster. Fo?r att lo?sa detta utvecklas det flera lo?sningar fo?r en och samma tja?nst.

Sanningskommission och specialdomstol - ett komplement till varandra i skapandet av transitionell rÀttvisa? En fallstudie om ansvarsutkrÀvande av krigsförbrytelser och brott mot mÀnskligheten i Sierra Leone

Denna uppsats Àr en fallstudie som har för avsikt att undersöka relationen mellan The Sierra Leone Truth and Reconciliation Commission och Special Court for Sierra Leone. De bÄda organen upprÀttades för att bemöta krigsförbrytelser och brott mot mÀnskligheten som begicks under inbördeskriget 1991-2002. Syftet Àr att analysera huruvida sannings- och försoningskommissionen och specialdomstolen kan ses som ett komplement till varandra i skapandet av transitionell rÀttvisa eller om det finns nÄgot som tyder pÄ att man mÄste göra ett val mellan dem.Uppsatsens teoretiska utgÄngspunkt Àr att en kombination av juridiska och icke-juridiska metoder Àr nödvÀndig för att man ska kunna tala om rÀttvisa i ett större sammanhang. De olika metoderna fyller bÄda sin funktion i strÀvan efter rÀttvisa i ett post-konflikt samhÀlle. Slutsatserna som kan dras av fallet Sierra Leone Àr att sannings- och försoningskommissionen och specialdomstolen utgjort ett komplement till varandra.

Mentorskap - professionsutveckling i förskolan

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Att skriva sig till lÀsning : En intervjustudie om la?rares resonemang kring en la?s- och skrivinla?rningsmetod (ASL)

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Historiebruk i demokratins tjÀnst : En studie av undervisande gymnasielÀrares syn pÄ historiebruk i kursen historia 1a1

Denna studie a?r en fo?rdjupning i huruvida motivation pa?verkar andraspra?ksinla?raresresultat i la?sning. Gardner och Lamberts (1972) ursprungsmodell fo?r motivationsstudier har fungerat som underlag i denna underso?kning som har utfo?rts pa? en grupp vuxna L2- inla?rare av svenska som i nula?get studerar pa? SFI, kurs C och D. Fra?gesta?llningen a?r huruvida elever med ho?g motivation uppna?r ba?ttre resultat pa? la?stest a?n elever med la?gre motivation.

Förebyggande arbete i förskolan : LÀs- och skrivsvÄrigheter ur ett pedagogiskt perspektiv - att detektera, analysera och utrÀtta.

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

1 NĂ€sta sida ->